Kuidas oma toodet või teenust müüma hakata
Kui sa leiad esimesed 10 klienti, leiad ka 100. Kui leiad 100, leiad ka 1000 klienti. Saates räägime, kuidas nendeni jõuda ja millega peaks iga alustav ettevõte kindlasti arvestama.
Tegemist on kirjaliku kokkuvõttega, täispikka saadet kuula Nullist turunduskooli podcastis.
Äriplaan ja eesmärgid
Ühelt poolt on äriplaani koostamine vajalik selleks, et kaasata meeskonnaliikmeid – sisendi peaksid andma kõik, kuna siis tuntakse ka vastutust tegevuste elluviimisel. Teisalt polegi niivõrd oluline lõpptulemus, kuivõrd plaanimise protsess, mis loob tervikpildi.
Äriplaani võib teha ka mitu korda, isegi igal aastal uuesti, või seda jooksvalt uuendada, näiteks kui majanduskeskkond ootamatult muutub. Äriplaanide põhjasid on erinevaid, üks põhjalikemaid on nt EASi oma.
Eri aspektide läbimõtlemine – kes sa oled ettevõttena, mis on sinu unikaalsus, kes on su kliendid ja konkurendid, kus sa oma toodet müüma hakkad, millised on planeeritavad kulud ja tulud, mida näitab SWOT-analüüs – aitab endas ning oma äris heale selgusele jõuda ja seeläbi oma edasist tegevust ka paremini juhtida.
Lisaks sellele planeerid sa oma äri mitu aastat ette ehk äriplaani koostamine annab sulle võimaluse unistamiseks! Samal ajal väga täpse Exceli finantsprognoosi tabeli täitmine hoiab sul turvaliselt kaks jalga maas ja aitab ennetada rumalaid otsuseid. Siinkohal anname ka raamatusoovituse: Keith J. Cunningham “The Road Less Stupid”
Äriidee testimine päris elus
Kõige lihtsam, odavam ja kiirem viis teada saada, kas su tootel või teenusel on turgu, on tutvustada seda vahetult suheldes.
Anna oma toodet inimestele (kas või tasuta) proovida, küsi tagasisidet, uuri, kas nad ostaksid seda. Saadud infost saavad hiljem sinu turundussõnumid, reklaamide pealkirjad, veebilehe sisu, kõik müügiargumendid.
Tagasisidet võib küsida ka meili teel, aga sel juhul tee see vastaja jaoks võimalikult lihtsaks, max 2-3 küsimust avatud vastustega.
Kuidas koduleht kiiresti püsti panna
Sul võib olla oma Facebooki leht, aga koduleht sul PEAB olema!
Eriti kuna tänapäeval on kodulehe loomine ülilihtne. Eelarveks piisab 50 eurost, mille eest saad registreerida domeeni, osta endale koha sulle sobivas veebimajutuses ja valida meelepärase platvormi (populaarseimad ja lihtsaimad on WordPress ja eestimaine Voog, e-poodidest Shopify).
Ise saad valida galeriist sobiva template’i, luua tekstid – ja saadki hakata oma toodet/teenust müüma. Nii saad võimalikult väikeste kuludega kodulehe üles, et hakata esimesi müüke tegema. Aja jooksul saad seda üha paremaks timmida.
Enne kodulehe loomist vaata: 12 peamist viga kodulehel, mis raha raiskavad
Lisa juurde online-ostmise võimalus
2020 aasta koroonakevad näitas ilmekalt, et igal äril peab olema ka online’is ostmise võimalus, kas või osaliselt.
Seda tendentsi toetab väga jõuliselt ka e-kaubanduse tehniliste lahenduste kiire areng: pakiautomaadid tarnivad praeguseks nii üle kogu Baltikumi kui ka igasse Eestimaa väiksesse nurka.
Loo Facebooki leht ja Instagrami konto
Sotsiaalmeedia lehtede loomise peale mõtle juba siis, kui asud oma domeeni registreerima, kuna need nimed võiksid kattuda.
Võid seda teha isegi enne, kui ettevõtte juriidiliselt käivitad.
Sotsiaalmeedia lehti luues pildista võimalikult palju! Tee seda ise või palu kedagi endale appi. Pilleli on meile suureks abiks olnud ja vähemalt pooled pildid teinud. Ta mõtleb kaasa aitab leida lahendusi, mida saad kasutada nii enda kodulehel kui ka sotsiaalmeedias.
Tutvu tema töödega Instagramis @pillelihannes
Kasuta vähekenegi professionaalsema videograafi abi ja jäädvusta näiteks lugu oma teekonnast ehk kuidas ning miks sinust ettevõtja sai, kuidas sa inimesi aitad.
Fotosid kasutades tasub sätitud ilupiltide asemel teha võimalikult loomulikke pilte – selliseid, nagu jagavad ka sinu kliendid.
Investeeri Facebooki tasulisse reklaami
Facebooki reklaamid on praeguseks iga ettevõtte loomulik osa. Ilma nendeta sa piltlikult öeldes istud oma uue kihvti äriga justkui pimedas kõrvaltänavas, kus mitte keegi ei käi. Kui su toode tõesti aitab kedagi mingil moel, siis ära hoia seda teadmist ainult endale.
Facebook kõige tõhusam kanal esimeste klientide leidmiseks.
Facebooki reklaamidega alustada kas või 5 euroga päevas – su sõnum jõuab juba siis mitme tuhande inimeseni.
Ühelt poolt teed kohe oma esimesed müügid, teisalt kasvab hoogsalt su fännibaas.
Ei ole mõtet hakata tegema jagamismänge, keskendu selle asemel inimestele oma tootest rääkimisele. Jagamismäng ei ole mitte äri, vaid turundustegevus, mis sageli ei too kaasa müüke.
Kuidas edukalt turundada Facebookis saad teada kõige olulised strateegiad, kuidas oma ärile sotsiaalmeedias kiiresti hoog sisse saada. Ilma, et peaksid fännibaasi kasvatamisele oma aega raiskama ja iga päev postitama.
Kirjuta blogisse postitus
Blogi näol on tegu pikaajalise turundusstrateegiaga, mis on eriti tõhus Google’ist liikluse ehk potentsiaalsete klientide toojana. Samuti on seda väga hea kasutada Facebooki reklaamina.
Hea blogipostitus sisaldab lugejale kasulikku sisu (nt praktilised nipid/erinevad viisid, kuidas toodet kasutada vms), asjakohaseid illustratsioone, Google’ist otsitavaid relevantseid märksõnu, tekstisiseseid linke sinu e-poes olevatele toodetele/teenustele. Kui kirjutamine pole sinu tugevaim külg, siis otsi endale abiline nt Facebooki vabakutseliste copywriter’ite grupist.
Kasuta meiliturundust
Sama oluline (või olulisemgi) kui uute klientide leidmine, on pidev suhtlus olemasolevate klientidega.
E-mail on siiani number üks kanal, kus sinu toote vastu juba huvi üles näidanud inimestega pikaajalist suhet luua. Kõigest ühe klikiga saad korraga sadadele inimestele tutvustada uusi tooteid, käimasolevaid kampaaniad, küsida tagasisidet jne.
Praeguseks toob e-mail müügikanalina Boost Yourselfile 25-30% müükidest, meiliturunduse ROIks hindame praegu 30-60.
Fakt on see, et esimesel külastusel sooritab veebilehelt ostu kõigest 1-2% inimestest – ehk enamik inimesi seda ei tee.
See on normaalne tarbimiskäitumine ega tähenda, et su tootel/teenusel oleks midagi viga. Kui toode/teenus inimestele meeldib, siis nad on valmis seda ostma 30-90 päeva jooksul, olenevalt hinnaklassist.
Ent kui sa huvilisega pärast poe esmast külastamist enam kontakti ei võta, siis suure tõenäosusega unustab ta su lihtsalt ära. E-mail annab hea võimaluse edasiseks suhtluseks.
Tee enda äri Googles leitavaks
Ka Google oma SEO ning reklaamidega on koht, millest ei pääse mööda. Ent siin tasub taaskord kaaluda asjatundliku partneri otsimisele, kuna Google’i reklaamid on olulisemalt tehnilised kui nt Facebooki omad. Google’i reklaamidele spetsialiseerunu võib teha su müügiga imesid!
Kui Facebook on parim tööriist uue, n-ö külma kliendi otsimiseks kindlate parameetrite järgi (naine/mees, vanus, elukoht), siis Google on konkreetselt vajaduspõhine ehk ta toob sulle kliendi, kes juba täna tahab osta (sest ta on seda toodet/teenust otsinud).
Jälgi ka, et su Google My Business konto oleks korrektselt täidetud (nimi, aadress, telefoninumber jne), vastasel juhul ei saa klient sinuga ühendust võtta.
Hoolitse esimeste klientide eest ekstra hästi
Su esimesed 100 klienti on kõige olulisemad, kuna nende käest saad esimese tagasiside. Lisaks saad juba hakata looma pikaajalisi kliendisuhteid ehk tegutsema selle nimel, et needsamad esimesed 100 teeksid ka kordusostu.
Selleks võid esimese tellimusega panna tasuta kaasa testri mõnest teisest tootest või kas või ilusa soovi.
Loo oma kliendis positiivne emotsioon ja ta soovitab sind ka oma sõpradele. Kindlasti ole oma kliendi jaoks olemas, kui tal tekib mingi küsimus või probleem.
Fännibaas/meililist, mis ei ole veel kasvanud tuhandetesse, võimaldab sul üsna turvaliselt katsetada eri turundussõnumite, pakkumiste ja strateegiatega – kasuta see võimalus ära!