Oma äriga alustamine on lihtsam kui kunagi varem – selleks pole vaja kallist kontorit ega palju raha.
Boost Yourselfi ja Nullist asutajad Sven Nuum ja Teet Torim räägivad, kuidas leida äriideed, alustada ettevõtlusega põhitöö kõrvalt ja kuidas meie alustasime oma esimest äri 100€ eest.
Tegemist on kirjaliku kokkuvõttega, täispikka saadet vaata YouTubes.
Kuidas leida head äriideed?
Sea enda jaoks sisse kas elektrooniline või paberil märkmik, kuhu kirjutad võimalikult lihtsas võtmes üles kõik pähe tulevad potentsiaalsed äriideed.
Võib-olla sul tuleb enne 10-20 ideed, mis ei teostu kunagi, aga üles ja endast välja kirjutades sa jõuad lõpuks ka selle ideeni, mis töötab.
Lisaks võid märkmikusse kirjutada kokkuvõtteid loetud raamatutest ja panna kirja, mis mõtted sul lugedes tekkisid. Selle abil sa talletad uue info paremini.
Sageli tullakse hea äriidee peale siis, kui põrkutakse ise mingi probleemiga, millel ei näi olevat veel (head) lahendust.
Suur enamik kogu maailma ettevõtetest lahendavad mingisugust reaalset kitsaskohta meie elus – ja probleeme meil jagub. Millist probleemi oskaksid sina mõne toote või teenuse abil lahendada?
Laias laastus saab tooted jagada kaheks:
- valuvaigistid
- vitamiinid
Valuvaigisti on toode, mida inimestel on kogu aeg vaja, kuna nad ei taha kogeda valu (ebamugavust).
Vitamiin on aga toode, mis on nice to have ehk seda pole tingimata vaja osta ja ka motivatsioon selle kasutamiseks võib olla nõrk.
Mida valu vaigistavam on su toode, seda lihtsam on sul leida kliente ja kestvam sinu äri.
Teiseks suunaks on võtta hetk ja mõelda, milles sa hea oled.
Millist väärtust saad sa teistele pakkuda?
LISAMATERJAL: E-raamat 30 äriideega alustavale ettevõtjale
Äriidee testimine
Kui äriidee on leitud, on järgmiseks sammuks mõistlik neid valideerida ehk uurida, kas su toote või teenuse vastu on olemas ka reaalne huvi.
Siinkohal tuleb appi Google, täpsemalt tööriist nimega Google Keyword Tool. Sisestades sinna oma äriga seotud märksõnad, näed, kas inimesed on neid asju Google’ist otsinud.
Kui statistilised numbrid on pigem kehvapoolsed (otsinguid alla 100), siis tuleks ideed veel kaaluda. Sarnane abimees on ka Google Trends, mis näitab eri märksõnade trendi ning potentsiaalset kasvu nii globaalselt kui ka lokaalselt.
Kui äriideel näib olevat jumet, siis mõtle kindlasti ka selle kasumlikkusele ehk kas inimesed on valmis maksma loodava toote või teenuse eest.
Samas alguses võiksid olla valmis tegema ka tasuta (ehk proovi-)tööd, et tekitada kliendis usaldust ning luua suhe, mis võib hea tulemuse korral kesta mitu aastat. Lisaks kasvab iga tööga su kogemustepagas.
Kõige olulisem küsimus
Kui alustad oma äriga, siis ilmselt on sinu üks peamisi eesmärke raha teenimine.
Ent selle kõrval ei tohi ära unustada üht väga olulist, isegi peamist küsimust, mis peaks kogu su ettevõtmist saatma – ja see on MIKS.
Fakt on see, et esimesed 6-12 kuud, võib-olla isegi pikemalt, ei näe sa oma äris suuri tulemusi ja kasuminumbreid.
Ehk kui sa alustad mingi projektiga ainult raha pärast, siis tõenäoliselt lööd sellele juba paari kuu pärast käega, isegi kui idee oli hea.
Siinkohal soovitame väga lugeda Simon Sineki raamatut „Esmalt küsi „Miks““ („Start with why“).
Ettevõtlusega alustamine põhitöö kõrvalt
Palgatöö kõrvalt oma äriga alustamine on hea stardipunkt, kuna ei nõua sildade põletamist ega kõikide säästudega riskeerimist.
Kui sinu äri peaks ebaõnnestuma (mida tuleb sageli ette, kuna see on ettevõtluse normaalne osa), siis on sul n-ö turvavõrk olemas, millele maanduda.
Samas võib meile näida, et esmaspäevast reedeni kella 9-17 tööl käies pole oma ettevõtmisega alustamiseks lihtsalt aega.
Ent mõtle korraks oma päevaplaan läbi – milliseid tegevusi su päev sisaldab?
Kui sa magad 8 tundi, oled tööl 9 tundi, pühendad 2 tundi oma perele, hobidele või trennile, siis sul jääb ikka veel üle 5 tundi.
Seda saadki kasutada enesearenguks ja vaikselt oma äri käima lükkamiseks. Pea meeles, et me kipume üle hindama seda, mis peaks juhtuma päeva või nädalaga, ja alahindama seda, mis võib juhtuda kuue kuu või aastaga.
Ole kannatlik ja ära võrdle end teistega – igaühel meist on oma teekond.
Alustamiseks ei ole vaja kallist kontorit ega palju raha
Ettevõtluse ja ettevõtjatega on seotud palju müüte, näiteks see, et alustades on sul vaja suurt stardikapitali, kallist kontorit või ärijuhtimise kraadi.
Viimane tuleb sul sisuliselt muu hulgas töö käigus, kuna ettevõtjana pead sa kogu aeg juurde õppima.
Oma ettevõtte nullist üles ehitamine on tõenäoliselt maailma parim arenguprogramm.
Aga sellist momenti, et nüüd sa oled valmis ärimees või -naine, ei tule kunagi…
Samuti pole sul kohe vaja suurt tiimi. Esimesed aasta-poolteist peaks just ettevõtja ise käima ja oma toodet turundama, et õppida oma klienti paremini tundma ning omandama head müügioskused.
Kui sa võtad oma tiimi kellegi juurde, siis tee endale väga täpselt selgeks, millist väärtust ta juurde pakub.
Kui palju raha on oma äriga alustamiseks tegelikult vaja?
See, kui suur peaks olema su ettevõtte algkapital, sõltub muidugi äriideest, ent paljudel juhtudel piisab vaid elementaarsest.
Meie alustasime oma esimest äri vaid sülearvuti ja 100 euroga, et luua ettevõttele koduleht (mis on väga lihtne ehk jõukohane pea igaühele). Kuna tänapäeval ei saa üle ega ümber internetiturundusest, siis kindlasti peaks investeerima ka Facebooki reklaamidesse – piisab kas või 5-eurosest päevaeelarvest.
Küll aga peab ettevõtte ja kaubamärgi registreerimisel arvestama ka riigilõivuga.
Ettevõtlusega alustamise ajal vii oma isiklikud kulud mõneks ajaks miinimumini. Teed seda enda parema tuleviku nimel!
Kui su MIKS on sulle selge, siis on ka ajutisi muutusi elukorralduses oluliselt lihtsam teha.
KUIDAS ESIMESED KLIENDID LEIDA: Tee endale selgeks Facebooki reklaamid
Järgmised sammud
Kui sul on esmane idee kirjas ja stardikapital olemas, siis kirjuta oma äriidee natuke põhjalikumalt lahti:
- kes on su kliendid ja kust sa nad leiad (ja nemad sinu)
- mida sa neile täpsemalt pakud ehk millist probleemi sa lahendad
- kui palju su toode/teenus maksab
- mis on sinu eesmärgid
Mida paremini sa tunned oma kliendi vajadusi, seda mõjuvamalt sa oskad kliendile selgitada, kuidas sinu toode/teenus teda aitab.
Formaalses mõttes tuleb sul ettevõttega alustamisel astuda järgmised (kuid mitte liiga ajakriitilised) sammud: juriidilise keha (OÜ) vormistamine ettevõtjaportaalis (võtab umbes 15 minutit.
Veebilehel domeen registreeri: Zone.ee
Logo ja kujunduste tellimiseks oleme kasutanud: 99designs.com
Vajadusel registreeri ka kaubamärk, et keegi teine ei saaks kasutada sinu logo või kaubamärki.
“Mikroäri Meetod“ kursusel näitan sulle samm-sammult ette, kuidas igaüks saab ettevõtlusega alustada (isegi kui sa pole end kunagi ettevõtjaks pidanud).
Käsitlen kursusel teemasid, millest kunagi ise alustajana puudust tundsin ja mis aitavad sul kohe hea stardi teha:
- kuidas ettevõtlusega alustada ilma eelneva kogemuse ja algkapitalita;
- millised on uue ajastu ärid, kus alustamiseks piisab 100 eurost ja sülearvutist;
- kuidas äriidee leida ja seda testida enne kui hakkad sellesse aega ja raha investeerima;
- kuidas kliente leida ja kuidas rääkida oma tootest nii, et inimesed tahaksid seda osta, ilma, et sa neile seda müüma peaksid;
- kuidas ilma tehniliste oskusteta endale ise veebileht luua;
- kuidas sotsiaalmeedia turundust nii kasutada, et see aitaks sinu äri kasvatada;
- kuidas alustada põhitöö kõrvalt, ilma rahaliselt riskimata
- ja palju muud kasulikku!
See on ideaalne kursus kõigile, kes tahavad ettevõtlusega alustada, aga ideede või oskuste puudumine pole lasknud seda seni teha.
Samuti on see neile, kes on esimesed sammud ära teinud, aga on kuskile kinni jäänud või pole asja käima saanud.
Ja kohe kindlasti on see kursus kõigile, kes tahavad luua endale rahalise vabaduse, olla oma aja boss ja teha midagi, mis päriselt meeldib!
Sven