Blogi

Kuidas alustada ettevõtte blogiga?

apr. 17 2019
Sven Nuum
Copywriting koolitus - Nullist

Ettevõtte blogiga alustamine on üsna keeruline. Keda sinu loodud sisu üldse huvitama peaks? Nii on tundnud paljud alustavad blogijad. See artikkel aitab sul oma blogi ilma eelnevate teadmisteta tulemuslikult tööle panna, kirjutab Mariliis Jõras tekstibüroost Eiffel.

Milleks üldse ettevõttele blogi?

Kui sinu ettevõttel veel ei ole blogi, siis tea, et:

  • 70 % inimesi eelistab sisu reklaamile,
  • 81 % inimesi teevad enne ostmist taustatööd,
  • 86 % inimestest on bänneripimedad.

Hästi tehtud sisuturunduse abil tuled Google’i otsingus välja esilehel ning oled inimestel õigel hetkel meeles kui neid aidata sooviv ettevõte. Ning sellistelt – usaldusväärsetelt ja autoriteetsetelt – ettevõtetelt ostetakse.

Seega aitab sisuturundus väga otseselt kaasa päringute ja müügi kasvule.

Kahjuks on Postimehes, Delfis ja mujal Sisuturunduse rubriikides olevad artiklid oma olemuselt pigem reklaamartiklid. Nende fookus ei ole tarbija aitamisel, vaid ettevõtete toote/teenuse promomisel. Sisuturundus, erinevalt teistest turundusvormidest, tugineb inimeste olemasolevatele vajadustele lahendusi pakkudes, mitte uute vajaduste tekitamisele.

 

Kuidas alustada?

Kõigepealt mõtle välja, millest kirjutada. Loodav sisu võiks stiililt olla ennekõike kasulik, huvitav või meelelahutuslik.

Millest siis ikkagi täpsemalt sisu luua?

#1 Pidevalt üles kerkivad teemad

Mõtle sellele, mis teemasid sinu praegused kliendid ikka ja jälle sinu toote või teenusega seonduvalt tõstatavad:

  • „Kuidas toodet paremini kasutada?“
    Loo vastav juhend, muutes tarbijale keeruline lihtsaks.

Vaata näidet: Kuidas asendada üks toidukord päevas smuutiga?

  • „Ma ei saa neist mõistetest hästi aru.“
    Pane kokku sõnastik sinu valdkonna terminitest (eriti hea, kui mõnda neist Google’ist pidevalt ka otsitakse).
  • „Ma ei oska endale sobivat teenust valida.“
    Anna erapooletut nõu selle kohta, kuidas saab väheteadlik tarbija x teenuse osas kõige parema valiku teha.

Kõige selle teadasaamiseks suhtle oma klientide, müügiinimeste või klienditeenindusega. Seejärel loo sisu, mis tarbijaid päriselt aitab.

#2 Kasuta hetke

Väga lihtne on luua kasulikku sisu hooaegade või tähtpäevade saabumisel (või nende ajal).

Näiteks:

  • Mida päriselt põnevat suvevaheajal perega teha?
  • Kuidas üle 10 aasta vanune auto suveks ette valmistada?
  • Mida kinkida sünnipäevaks naisele, kel on kõik olemas?

Vaata näidet: 9 näpunäidet, mis aitavad pärast ülesöömist uuesti tervislikule rajale saada

Enamasti on mõistlik teemat kitsendada ehk luua fookus – selline artikkel kõnetab küll kitsamat sihtrühma, ent teeb seda sügavamalt.

Ära kirjuta seda, mis on sulle endale — küllap siis ka lugejale — juba ilmselge ja millest oled tuhandeid kordi lugenud.

Hea sisu loomiseks pead tegema põhjalikult eeltööd, otsima infot, täiendama ja avastama. Ent näe selles ennekõike võimalust oma teenust / toodet ja tarbijat paremini tundma õppida.

#3 Varasta teiste ideid

Enamikel teemadel on konkurendid või välismaal samas valdkonnas tegutsevad ettevõtted juba sisu loonud.

Pööra see enda kasuks, et

  • teha sama sisuturundust, aga veel paremini
  • võtta teiste looming enda sisu aluseks – muidugi koos viidetega (kureeritud sisu)
  • leida sisuideid hoopis mõne muu valdkonna sisu analüüsides

Kõige selle jaoks külasta vastavate ettevõtete blogisid, liitu nende uudiskirja saajatega jne.

Või tutvu järgmises peatükis toodud tasuta tööriistadega.

Jääd siiski sisuideede osas hätta?

Õnneks on ka rida tööriistu, mis sind sisuideede loomisel aitavad:

#1 Buzzsumo

Buzzumo annab lisaks juba loodud ingliskeelse sisu ülevaatele sulle vastuse ka selles osas, milline sellest sisust kõige paremini toiminud on. Ning seda peaaegu mistahes valdkonnas.

Sisu toimivust näitavad kaasatuse (engagement) määrad ja jagamised sotsmeedia keskkondades ning artiklile linkivate veebilehtede arv.

Blogi ideed

Sisuideede saamiseks Buzzsumo abil toimi nii:

1. Ava veebileht
2. Kirjuta otsinguaknasse

  • mõni välismaine sinu valdkonnas tegutseva brändi nimi, kes sisuturundusega tegeleb. Buzzsumo väljastab sulle otsekohe vastused nende kõige populaarsema sisu kohta VÕI
  • märksõna, mille kohta võiksid ise soovida sisu luua.

Vaata tulemused üle ja võta parimast sisust šnitti.

Kui see sisu on ingliskeelses maailmas toiminud, töötab see väga suure tõenäosusega ka Eestis. Loomulikult oma mööndustega. Buzzsumos on päevas tasuta kolm otsingut.

#2 Foorumid ja Facebooki grupid

Peaaegu iga valdkonna jaoks on olemas oma Facebooki grupp.

Lisaks arvamusliidritele on neis gruppides ka inimesi, kes esitavad küsimusi selle kohta, kuidas midagi teha. Sinul polegi vaja teha muud, kui mõnest sellisest küsimusest kinni haarata ja selle kohta sisu luua. Sama lähenemist saad kasutada kõikvõimalike foorumite puhul.

Kui sa ikka veel sisuideede osas hätta jääd, leiad siit artiklist veel hulgi konkreetseid teemasid ja ideid.

Ilma strateegiata kaugele ei purjeta.

Sisuturundust tehes pea kindlasti meeles, et sa ei tohi keskenduda oma tootele, vaid tarbija aitamisele, harimisele või tema elu huvitavamaks muutmisele. Seda tehes muudad enda ja oma toote märkamatult talle vajalikuks.

Ent see ei ole strateegia, vaid sisuturunduse tuum.

Lihtsustatud sisuturunduse strateegia puhul peaksid läbi mõtlema ja kirja panema hoopis selle:

  • Eesmärgid – miks sa üldse sisuturundust teed? Millist tulemust sa soovid saavutada?
  • Eesmärkideni jõudmine – millist väärtust sa tarbijale pakud? Kuidas sinu sisuturundus konkurentide sisuturundusest eristub?
  • Sihtrühm – kes on sinu sisu tarbivad inimesed? Milline on nende sinu toote / teenusega seotud valu?
  • Kanalid – kuidas sinu sisu tarbijateni jõuab?
  • Töökorraldus – kes sinu ettevõttes mille eest vastutab?
  • Sagedus – kui tihti suudad head sisu luua? (pea meeles, et pigem 2 väga head postitust kuus kui 4 keskpärast)
  • Levitamine – kus plaanid oma sisu levitama hakata?

Kõik see kokku ongi sisuturunduse strateegia. Piisab poolest või tervest A4 leheküljest.

NB! 2017. aastal Eestis läbi viidud sisuturunduse uuringust selgus, et oma sisuturunduse strateegiat dokumenteerivad ettevõtted teevad efektiivsemat sisuturundust.

Kuidas sisu levitada?

Selge on see, et blogisse (blogi asemel võiks vastava lehe nimetus sinu veebis olla Kasulikku, Abimaterjalid vms) üles pandud sisu keegi niisama lihtsalt üles ei leia.

Selge on ka see, et sisu toodetakse iga päevaga väga palju juurde ning selle (tasuta) levitamine tundub üha keerulisem.

Hea tahtmise korral on sisu võimalik siiski soodsalt või päris tasuta levitada, eriti kui sa ei keskendu vaid Facebookile.

Kuidas seda teha?

1. Tooda väga head sisu!
2. Kasuta sisu levitamiseks

  • omakanaleid – loo päris oma meilinglist, mille liikmed sinu sisu järele januneksid. Oma meilibaasile saad sisu edastada tasuta, Facebook tahab selle eest aga raha.
  • Google’it – kirjuta otsimootoritele optimeeritud ja tarbijaile kasulikku (igihaljast) sisu
  • Facebooki gruppe – postita sinna ainult sellist sisu, mis grupi liikmetele korda läheb.
  • online portaale – kasulikku ja erapooletut sisu avaldatakse hea meelega – otsi vaid üles sinu artikli olemusega haakuv teemaveeb ja võta ajakirjaniku / reporteriga ühendust.
  • esindatavate brändide lehti / uudiskirju – leia ühisosa enda ja oma koostööpartneri vahel ja tooda vastavat sisu. Teisisõnu – tee ristturundust, pakkudes partnerile välja ka võimalus oma kanalis tema sisu levitada.
  • teemaga seotud isikuid – kui sa tead, et sinu sisu läheb korda kellelegi valdkonnaga seotud isikule, palu tal oma sisu jagada (tõenäosust suurendab kindlasti see, kui neid ka vastavas artiklis mainid, postituses ära märgid vms)
  • blogijiad, mõjuisikuid ja youtuber’eid – jah, paljudel juhtudel soovivad nemad oma abi eest raha, ent ägedaid projekte on peaaegu kõik valmis ka lihtsalt lõbu pärast tegema. Võta nendega julgelt ühendust
  • tee külalispostitusi (nagu see postitus) – otsi välja blogi või muu keskkond, kus ka sinu potentsiaalsed kliendid käivad ja loo sinna relevantsel teemal sisu. Üks sellistest – tasuta sisu ootavatest ja levitada soovivatest keskkondadest on näiteks Veebimajutuse blogi.
  1. Tooda väga head sisu!

 

“Kasutame blogipostituste eluea pikendamiseks Facebooki reklaame. Hea sisuturundusartikkel toob inimesi kodulehele keskmiselt 0.05-0.20 senti per klikk. See võimaldab meil teiste reklaamide hulgast harvia ja huvitava sisuga silma paista ning nii uusi potentsiaalseid kliente enda kodulehele kutsuda.” – Sven Nuum, Boost Yourself’i kaasasutaja

Kõige raskem asi sisuturunduse puhul on alustamine.

Hea tahtmise korral on sisuturundust aga võimalik edukalt teha igaühel – ka neil, kel eelnevad teadmised puuduvad. Ent palun ära kindlasti looda suuri tulemusi ühest ainsast blogiartiklist.

Soovituslik lisalugemine: Kuidas kirjutada rajult head sisuturundusartiklit?

Tule täienda teadamisi