Sven Nuum

Sven Nuum

Peamised kodulehe vead, mis ettevõtte raha raiskavad

Analüüsime koos Timo Porvaliga digiagentuurist Lavii kokku seitset kodulehte ja anname nõu, kuidas väikeste paranduste abil oma koduleht paremini müüma panna.

Olles kõiki neid vigu ise kunagi teinud, neist õppinud ja teades seda teekonda, oskame anda praktilisi ning lihtsaid näpunäiteid, mis ei nõua kogu kodulehe uuesti ülesehitamist – piisab vaid väikestest muudatustest, mida saad kohe ellu viia. Seega ole tark ja õpi teiste vigadest!

Miks me seda teeme? Kui me “Kuidas edukalt turundada Facebookis ja Instagramis” koolitustel räägime Facebooki reklaamidest, mis suunavad potentsiaalseid kliente kodulehele, siis sellest alati ei piisa. Kui klient ei oska kodulehel orienteeruda (näiteks ei leia kiirelt üles kas või „Osta“ nuppu), jääb müügiprotsess paratamatult pooleli.

Järgneva kodulehtede analüüsi puhul on siiski tegu hüpoteesidega, kuna antud näidete osas me ei tea nende loomise tagamaid ega efektiivsust. Nii et suhtu meie kriitikasse samuti kriitikaga.

Analüüsitavate kodulehtede puhul ei ole tegu suvaliselt otsitud veebilehtedega – kõik näited on soovijate poolt postitatud Nullist Facebooki gruppi, kus on üle 1000 liikme.

Timo tunnine konsultatsioon maksab muidu üle 100€, seega soovitan vaadata läbi terve video. Samal ajal märkmeid tehes ning pärast oma kodulehele kriitiliselt otsa vaadates.

1. Sinu veebilehel puudub selgus

Kui klient Su kodulehele satub, kas ta saab kohe aru, millega Sa tegeled? Sellest aru saamiseks tohib kuluda 5 sekundit! Kujutle, et Sa tutvustad oma toodet 5. klassi õpilasele – kas tema saaks Sust aru?

2. Ei ole aru saada, miks peaks klient valima just sinu ettevõtte? 

Miks ta peaks just Sinu käest seda toodet/teenust ostma, mitte Sinu konkurendi?

3. Puudub sisu, mis harib klienti ja aitab otsingumootoris esile tulla

Samuti ei osta inimesed seda, millest nad aru ei saa. Hea sisu selgitab Sinu toodet, miks see on hea ja kasulik, lisaks saab kvaliteetset sisu kasutada hiljem paljudes teistes kanalites: e-maili turunduses, Facebookis, kampaaniates jne.

4. Puudub info inimeste kohta, kes on ettevõtte taga 

Kui nimesid ega nägusid ei ole, ei teki usaldust. Äri tehakse siiski inimeste vahel, inimlik kontakt on vajalik.

5. Ei koguta tagasisidet

Reaalsete klientide tagasisidet usutakse aga rohkem kui ise enda kiitmist. Sageli ei küsita tagasisidet kriitika hirmus – äkki ma teen midagi valesti?! E-poe puhul on kasutajate arvustused ehk review’d suisa kohustuslikud. Kui palju neid võiks olla? Nii palju kui vähegi võimalik! Kuidas tagasisidet koguda? Kirjuta oma klientidele personaalselt ja küsi neilt avatud küsimusi – miks ta selle toote ostis, miks ta just Sinu käest selle ostis, kuidas ta sellest kasu sai.

6. Kodulehelt puuduvad usaldust tekitavad numbrid

Kui palju on toodet/teenust ostetud, kui kiiresti teenust osutatakse, mitu aastat kogemust, mitu protsenti rahulolevaid kliente jne. Selle eesmärgiks on usalduse tekitamine. NB! Valetada ei tohi, Su kliendid ei ole rumalad!

7. Ei jälgita ega mõõdeta, mis kodulehel toimub

Kas veebilehel on küljes Google Analytics ja see ka korrektselt seadistatud? Siinkohal on olulisteks märksõnadeks kindlasti conversion goal’id ja e-commerce (e-poe puhul). 

Nende kasutamise eesmärgiks on selgitada, millisest kanalist tulevad maksvad kliendid (et siis just sellesse kanalisse hiljem rohkem ressurssi suunata). Conversion goal’ide seadistamine ei ole samuti üleliia keeruline, näiteks Priit Kallasel on Youtube’is sellesisuline video täiesti olemas (vaata siin). 

E-poe puhul võib minna programmeerija abi, kuid seda leiab lihtsalt näiteks vabakutseliste programmeerijate Facebooki grupist. Ka Lavii kodulehelt leiab e-raamatu interneti müügimudelitest.

8. Veebilehel puudub päringuvorm 

Ka siin peaks olema juures nimi ja pilt, kellega hakatakse suhtlema. Tarbijad on väga erinevad: kes eelistab kodulehe chat’i, kes helistamist, meili saatmist või lehel päringu tegemist. 

Hinnapäring võiks kindlasti menüüs olla eraldi välja toodud ning asuda iga vahelehe kõige alumises osas. Kodulehte kerides võiks samuti olla pidevalt nähtavalt nupuke „Võta ühendust“ vms (n-ö jookseb tekstiga kaasa).

9. Puudub info tehtud tööde kohta

Keegi ei taha olla firma esimene klient ehk katsejänes. Kui tehtud töid ei saa välja tuua, siis võib jagada ka case study’sid vms. Laiahaardelisust saab illustreerida ka kaardi abil (nt logistikaettevõtete puhul).

10. Kodulehe sisu on liiga ettevõttekeskne 

„Mina teen“, „Meie teeme“. 

Pööra sisu kliendi poole („Aitame Sind…“).

11. Lehel on õigekirjavead

Nende vältimiseks on hea tööriist Filosoft speller. Kontrolli kõik oma pikad ja olulised tekstid sellega üle!

12. Avalehelt puudub call to action

Call to action (CTA), eesti keeles üleskutse ehk nn money button. Neid võiks tegelikult olla isegi mitu. Kui klient satub avalehele, siis mõtle läbi, mis võiks olla tema järgmine samm (nt mööblipoe kodulehel soovitakse harilikult esimese asjana näha tehtud töid).

Kodulehtede analüüs

1. Aberg Express

Avalehel on kena visuaal, aga puudub konkreetne sõnum, mis ütleks kohe selgelt, millega ettevõte tegeleb („Tere tulemast meie kodulehele“ on paraku aegunud lähenemine). 

Ettevõtet iseloomustavad märksõnad (personaalne, kvaliteetne) ei eristu konkurentidest – logistikateenust tellides on need omadused justkui loogiliseks eelduseks. Avalehel on kohe hinnapäringu tegemise nupp, aga võib-olla on selleks sammuks veel liiga vara – näiteks võiks esmalt suunata kliendi vahelehele, mis tutvustab veosuundi või lähemalt teenuseid. Igal juhul järgmine samm (CTA) peaks olema suurelt ning selgelt nähtav.

Disaini poolest aitab teksti tasakaalustada eri ikoonide kasutamine – see muudab lugemise lihtsamaks. Kontaktivormi juures peaks olema inimese nimi, kellele kiri läheb, lisaks vastamise kiirus. Täitmist vajavaid välju võiks olla vähem ja võiks olla ka helistamise võimalus. Väga hea asi on koostööpartnerite väljatoomine. NB! Kui need on lingid, siis kindlasti jälgida, et need avaneksid eraldi aknas ega viiks klienti Sinu kodulehelt ära. Hea on ka see, et lehe jaluses on välja toodud reitingud (sertifikaate võib alati lisada, tekitab usaldust).

Soovitused kokkuvõtlikult: mõelda läbi ja panna kirja, mille poolest eristutakse, lisada klientide tagasiside, tuua usaldust tekitavad numbrid (palju vedusid, mis suunas), värskendada blogi, lisada tiimipilt ka avalehele (nt koos väikese sõnumiga).

2. Pellet Eesti

Avalehe tekst võiks taas tuua välja rohkem eristumist (Eesti kapitalil ettevõte pole enam kuigi unikaalne, aga nt tuua välja, et on kõige sõbralikum teenindus, kõige kiirem kohaletoimetamine, aitame alati mure korral, mingi lisateenus, nt küttekolde hooldus, vms), sõnum kliendikeskseks („Meie toodame“ vs. „Aitame Sind“). CTA kohe lehele (nt „Vaata tooteid“, „Loe tagasisidet“), lisada usaldust tekitavad numbrid.

Päringuvorm on hea, lisada võiks inimese nime, kellele päring saadetakse. Nipp: Google Analyticsis seadistada goal, et kui klient on päringu teinud, suunatakse ta mingile kindlale lehele (nn thank you lehele ehk „Aitäh päringu eest, mine loe ka meie blogipostitusi“ vms).

Esimese hooga ei saa aru, kas tooted suunatud hulgimüügiks või eraisikule. Võib-olla on natuke vähe sisu, kvaliteetset infot.

3. New Rustic e-pood

Visuaalselt ilus, aga kohe ei selgu, mida müüakse (avalehel suurelt pilt raamatupoest, aga tooteks kotid). Seletada, mis on upcycling, kõik ei pruugi teada. Lisada CTA (vaata tooteid, loe klientide tagasisidet). Ka toodete lehel võiks olla eraldi CTA (näiteks „Vali, milline on Sinu lemmikkott!“)

Kandekottide vahelehe pilt hea: fookuses ongi kott. Ostu sooritamisel võiks kogu protsess olla eestikeelsete juhenditega (inglise keel võib tekitada võõrastust). Lisaks võiks luua natuke lisaväärtust, andes tootele juurde emotsiooni (nt lisada pilte, kus inimene kannab kotti nn päriselus). Kui tavapoes saab toodet katsuda, proovida, maitsta jne, siis e-poe puhul tuleb lisaväärtust luua sõnade/piltide/video abil.

Võiks koguda tagasisidet (kas või kingi oma toode sõbrale ja paluda tal kirjutada arvustus). Väga hea, et tutvustatakse ettevõtte taga seisvaid inimesi. Kõik lingid avanevad ilusti uuel vahelehel.   

4. Studio Nelk

Avalehel on väga hea selge sõnum. Võiks lisada märksõnana kuhugi „lillekuller“, kuna see on populaarne otsingusõna. Täpsustada tegutsemispiirkonda – kas ainult Harjumaal? Taas lisada usaldust tekitavaid numbreid (üle 100 000 lille müüdud, tegutseme seitse päeva nädalas vms). „Meist“ vahelehel puuduvad pildid. Klientide tagasiside on olemas, aga võiks olla toodud täisnimega ja ideaalis pildiga. („Ülle A. Tartust“ võib igaüks kirjutada). Hea, et on välja toodud klientide lemmikud ja soovitused lillede hooldamiseks.

Tähtpäevade puhul võiks lisada suurelt kategooriad (lilled emadepäevaks, sõbrapäevaks). Uudiskirjaga liitumise võimalus on hea, aga pakutav lisaväärtus e-posti aadressi saamise eest peaks olema suurem. Blogi sisu on üsna hea. Nipp: kui järjepidevalt postitusi ei lisa, võiks kuupäevad ära võtta. Blogipostituses võiks enne pilti tulla pealkirjas lubatud sisu.

Kui kodulehel kasutatakse palju pildimaterjali, siis mitte kasutada suuremahulisi faile, mis muudavad lehe aeglaseks. Hea tööriist piltide väiksemahuliseks tegemiseks on tinypng.com. Lisaks, kui tahta Google’i otsingus pildiga välja tulla, tuleks piltidele ka kasulikud allkirjad panna (mitte IMG456, vaid nt lillekuller Harjumaal vms). Ka pildile võiks kontaktandmed lisada. Kimbu suuruse juurde lisada illustreerivad pildid.

5. Kiviõli seikluskeskus

Valge tekst valgel taustal on halvasti näha. Kuna praegu lund pole ja seikluskeskus on suletud, siis tegelikult klient korraks avab kodulehe ja paneb kohe ka kinni. Üheks mõtteks oleks e-mailide kogumine, et anda kliendile kohe teada, kui seikluskeskus on taas avatud. Ka siia võiks lisada usaldust tekitavaid numbreid (info pikimate suusanõlvade kohta kohe avalehele); miks peaks Kiviõli seiklusparki tulema. Positiivne on pildivalik, mis on soe ja kodune, ei ole tüüpiline pildipanga pilt. Teenuste kirjeldus sina-vormis ehk kliendile suunatud („Tulge firmaga talvepäevi nautima!“ vs. „Aitame Sind talvepäevade korraldamisel!“).

Video on hea lisandus. Kui klientide tagasiside pannakse slaididena, peaks arvestama, et oleks piisavalt aega neid ka lugeda. Teenuste alamleht hästi tehtud. Veel võiks lisada näiteks, kui pikk on teekond Tallinnast seiklusparki.

6. Geete Stuudio

Esimene küsimus: mis stuudioga on tegu: juuksed, küüned, ripsmed? Lisada kindlasti kohe avakuvale lihtne kirjeldus ja CTA nupp. Aja broneerimise nupp võiks olla üleval pool, aga kui olla näiteks esmakordne külastaja, siis ei taha kohe broneerida, vaid tutvuda tööde/teenuste/hinnakirjaga.

Portfoolio on väga hea! Selle all tuleks aga jälgida reeglit always be converting ehk suunata klienti, mida ta peaks edasi tegema.

„Meist“ lehel on hea, et peaaegu kõikidel töötajatel on ka pildid juures. Selle lehekülje tekst (Meie lugu vms) peaks samuti olema suunatud kliendile (“Meie kõigi ühiseks eesmärgiks on muuta Sinu pulmapäev eriliseks.” vms).

7. näide Vundamentide lahendused

Avalehel olevalt pildilt jääb mulje, nagu fookuses oleksid suured objektid, aga edasi uurides selgub, et tehakse hoopis lihtsamaid töid – siit võib tekkida vale kuvand (mis võib panna lehelt lahkuma nt eramajade ehitajad). Päringuvormi juurde looks lisaväärtust juba ka ainuüksi lause „Vastame kõikidele päringutele!“, kuna paljud ehitusettevõtted seda ei tee. Päringuvormi juures võiks olla ka info, kellele kiri suunatakse (vähemalt täisnimi). Rohkem välja tuua eristumist konkurentidest. Kontakti juurde ka pilt.

Niisiis – sellised lihtsad asjad nagu selge sõnum, Call To Action, ettevõtte meeskonna tutvustamine ei nõua tuhandeid eurosid, vaid lihtsalt natuke mõtlemist ja lehe sisu korrigeerimist. Lavii kodulehelt leiate ka tasuta kursuse, kus 34 järjestikuse nädala jooksul saate nippe kodulehega toimetamiseks – või võtke Lavii meeskonnaga otse ühendust, et jagada ideid, muresid ja rõõme!

MEELDIS? JAGA EDASI

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on email

Praktilised turunduskoolitused

ettevõtjatele ja turundajatele

Oleme ka Eesti Töötukassa koolituskaardi koostööpartner

TUTVU KOOLITUSTEGA
X