Mis ühendab kõiki suurimaid läbikukkumisi turunduses?

Kas vana hea kliendipsühholoogia tundmine on digitaliseerunud turundusmaailmas ettevõtte edu eelis?
Nullist Turunduskoolis käis külas Kati Torim, kes töötab turundusmentorina brändidega, kes soovivad oma ettevõttes arendada teadlikku turundust ja luua sellega eristuvat kliendikogemust. Vaatasime otsa mõnele turunduskampaaniale ja rääkisime Kati enda turundusalastest läbikukkumistest ja saime nii ka hulgaliselt häid näiteid, kuidas meie ise saaksime kõiki neid vigu vältida.

Kati, sa käisid meil Facebook liveʼis rääkimas teemal, mis ühendab kõiki suurimaid läbikukkumisi turunduses, tulemus oli üsna lihtne. Väga paljud ettevõtted ei rakenda oma turunduses kliendipsühholoogia põhimõtteid. Selgita palun veel paari sõnaga, mis siis ikkagi on turunduspsühholoogia ülesanne!
Lihtne vastus on, et see aitab välja selgitada tarbijate vajadused, motivatsiooni ja maitse – ning ettevõtted saavad selle info põhjal koostada selgemaid sõnumeid, paremaid motivatsioonipakette ja sobivamaid tooteid. 

Sina ise lähened sellele pisut teisiti – botʼidest ja andmete analüüsist sa meile ei rääkinud?
Maailm on hästi digitaliseerunud ja turundus on tänaseks tundmatuseni muutunud. Kohati tundub, et sul ei ole turundajana üldse enam uues süsteemis kohta, kui sul IT-teadmisi, analüüsioskust, mõõtmise täpsust ja vähemalt viit sõber-botʼi ei ole, kes sul turundada aitavad. Aga päris nii see siiski õnneks pole. Seepärast olengi võtnud enda südameasjaks korrata üle vanad tõed, mis põhinevad kliendipsühholoogia baasteadmistel, ja uued teadmised, kuidas saaksid ettevõtted seda enda turunduses rakendada. 

Kas seda ei ole siis siiani selgeks saadud?

Kui küsin turundusmentorina turundajatelt, kas nad teavad, kes on nende ettevõtte sihtgrupp, loevad nad tavaliselt mulle ette oma persona kirjelduse. Segadus tekib siis, kui palun kirjeldada, mida see persona tegelikult tunneb ja kuidas temani päriselt jõuda. 

Siis loetakse ette turundusplaanid, eelarved, kaasavad turundustegevused, tootearendus, sisuturundus, mõjuisikud, digikanalid ja meediaplaanid, lisaks mõõtmised, andmete analüüs, suunatud reklaamid – aga see üks ja ainus õige vastus jäetakse tavaliselt ütlemata.

Ja tuli välja, et õige vastus on kliendipsühholoogia rakendamine turunduses?
Just. Käisime sinuga läbi kümme näidet, mis tõestasid, et enamikke meie otsuseid mõjutavad aju alateadlikud protsessid, mida me ise ei teadvusta. Ja aju esimene valik on alati see, kuidas saaks vähegi aega kokku hoida. Mis tähendab, et kasvavas digikonkurentsis; ajastul, kus brändid üksteisest üle räägivad, peaksime olema väga teadlikud, kuidas kasutada kliendipsühholoogiat enda äri heaks. 

Mida muudab kliendipsühholoogia kasutamine turunduses?
Esiteks muutub turundus lihtsamaks, sest me mõistame, kellele ja mida ja miks me räägime. Kui klient brändi mõistab, kogeb ta head tunnet ja jagab seda ka sõpradele. Inimene on laisk – kui ta leiab endale brändi, kes pakub talle seda, mida ta vajab, siis ta ei lähe enam kusagile, ta jääb sulle truuks. Korralikult sihitud ja kvaliteetselt koostatud kampaania, mis arvestab ka kliendipsühholoogiat, toob ka tõenäolisemalt suurema tulemuse.

Mismoodi aru saada, kuidas su klient mõtleb?
Üks asi on aru saada, mis on sinu tootes nii unikaalset, et see päriselt kliendi seisatama ja mõtlema paneb, teine asi on seda  ka reklaamsõnumite ja visuaalsete lahenduste kaudu edastada osata. Kui palju teavad igapäevased turundajad värvipsühholoogiast või sellest, kuhu peaks modell reklaamil vaatama, et kliendi ostuotsus oleks garanteeritud? 

See ongi see, miks iga turundaja tööriistakastis peaks mõõtmiste, analüüsimiste ja IT-teadmiste kõrval olema meelde tuletatud ka vanad head baasteadmised, kuidas suhelda nii, et kliendile jääks mulje, et ta on hoitud teise inimese, mitte automatiseeritud müügitegevuste poolt.

Vaata järele live-vestlus Katiga ja kui on huvi integreerida kliendipsühholoogia ka enda ettevõtte turundusesse, siis juba 14.09 toimub Nullist Turunduskoolis praktiline turunduspsühholoogia koolitus, kus saad Katiga terve päeva jooksul koos käia üle kliendipsühholoogia baasteadmised, oma reklaamsõnumid ning saad süvenedes oma toodetele ja  teenustele ausalt otsa vaadata.

Nullist turunduskool
Sven Nuum

MEELDIS? JAGA EDASI