Messengeri turundus

Unusta open rate 20%! Kuidas oleks 95%? Intervjuu Messengeri turunduse eksperdiga

Kujuta ette, et on aasta 1998 ja sa oled üks esimesi, kes avastas e-postiturunduse. Saad kasvatada potentsiaalsetest klientidest listi ja saata neile sõnumeid, kusjuures avamise määr (open rate) on keskmiselt 90% ringis ning inimesed lausa ootasid järgmist kirja.

Teades seda, mida sa tead täna – kas oleksid e-posti nii kergekäeliselt suhtunud?
Või oleksid püüdnud kohe varakult seda oma äri heaks ära kasutama hakata, teades, et varsti jõuavad kohale ka teised turundajad ning rikuvad nagunii kõik ära.

Facebook’i Messenger ja chat on täna samas etapis. Tšätitakse nii sõprade kui ettevõtetega ja kui sul on probleeme e-kirjade avamise määra ja sotsiaalmeedia postituste levikuga, siis Messenger võib olla tõhusaks täienduseks, aitamaks sul jõuda klientideni.

Messengeris loevad inimesed ettevõtetelt saadud sõnumid 95% juhtudest läbi ja klikkavad rohkema info saamiseks 25-70%. Kui suur sinu viimase saadetud uudiskirja avamise määr oli?

Messengeri turunduse ekspert ja Eduliiga asutaja Raul Järve räägib kõigest pikemalt.

Mis asi Messengeri turundus üldse on?

Messengeri turundus on turundussõnumite edastamine personaliseeritult läbi interaktiivse automatiseeritud vestluse (chati) Messengeri keskkonnas. Kõige lihtsam on seda võrrelda e-postiturundusega – kogud listi ja saadad proaktiivselt sõnumeid välja.

Täiesti uudne kõigi teiste turunduskanalitega võrreldes on aga interaktiivsus – sa ei saada inimestele informatsiooni lihtsalt selleks, et nad sellele klikiksid või midagi ostaksid. Sa saadad inimestele spetsiaalselt kujundatud kahesuunalise vestluse, mis peaks aitama nii neid kui sinu äri.

Üks asi veel – jah, automatiseerimine tähendab Messengeris juturoboti (chatboti) seadistamist. Aga turunduse kontekstis me ei räägi tehisintellekti ja kalli IT-arenduse tegemisest. Bot on valmis nädalaga ja mõistliku investeeringuga.

Miks ettevõtted peaksid seda tõsiselt võtma?

Miks kunagi pidi mobiiltelefoni ja internetti tõsiselt võtma?

Mäletad aega, kui helistada sai vaid ühe operaatori piires? Telefonikõned muutusid aga kiiresti mobiilseks ja sellele järgnes ka turundussõnumite saatmine SMSiga.

Sama on juhtumas nüüd chat’iga – juba täna on suure osa klientide eelistuseks kanal chat – nad veedavad seal palju aega sõpradega (juba rohkem kui e-kirju vahetades) ja sellega on harjutud.

Lisaks on chatis lihtne arendada suhtlust omaenda ajagraafiku järgi. Praegu on kõik chati platvormid on üksteisest eraldatud, aga Facebook tegeleb juba sellega, et Messengeri, Instagrami ja Whatsapp’i kasutajad saaksid omavahel chattida. Ma arvan, et see on alles algus, ja oodata on tormilisi arenguid.

Mida Messengeri juturobotiga teha saab?

Suures pildis kolme asja – turundust, müüki ja klienditeenindust. Turunduse alla mahuvad näiteks kampaaniad, kus reklaamplakatile klikkides liigub klient veebilehe asemel Messengeri ja seda tehes pole ta enam anonüümne “liiklus”. Lisaks saab läbi viia tarbimismänge, üles ehitada müügilehtreid ja ka lojaalsusprogramme.

Müügitehinguid (jah, ka maksmist) saab juba täna korraldada läbi Messengeri, kuid rohkem on levinud klientide kvalifitseerimine läbi automatiseeritud vestluse. Selle tulemuseks on “soe” klient, kes on tõepoolest huvitatud ning müügitiim saab selle kontaktiga personaalselt ja edukalt edasi tegeleda, selle asemel et vastata “külmadelt klientidelt” laekuvatele standardküsimustele.

Klienditeenindus tähendab tüüpiliselt näiteks veebilehel oleva chati seadistamist selliselt, et enam levinud küsimused saaksid vastused juturobotilt  ja klienditugi sekkub alles siis, kui personaalne lähenemine osutub tõepoolest vajalikuks.

Kes Eestis Messengeri turundust juba kasutavad?

Pikem ajalugu on Päästeametiga, aga mõned lahedad ettevõtted on veel nagu Ülemiste keskus, AHHAA teaduskeskus, Kuusakoski, Kliimamarket, ChatDeal ja Boost Yourself.

Turunduse bottidega on põnev see, et lihtsalt peale vaadates ei saagi tegelikult ülevaadet, mida seal tehakse, sest turundustegevuste algatajaks on tavaliselt ettevõte. Küll aga on nende ettevõtete kohta Messengeris omajagu infot, mida igaüks saab  24/7 tarbida. Mine vaata järgi.

Facebook Messengeri turundus

Millistele ettevõtetele Messenger sobib?

Kuna olemuselt on siiski tegemist massturunduse kanaliga, siis sobib see eelkõige ettevõtetele, kelle klientideks on eraisikud või ettevõtted (aga neid on palju).

Maailma kontekstis on Messengeri kasutajateks ennekõike toitlustusettevõtted, kinnisvaravahendajad, ilusalongid, fitness-klubid ja e-kaubamajad. 

Kõigil e-poodi omavatel ettevõtetel võib olla kasu näiteks loobutud ostukorvi meeldetuletusest või sooduskoodidega müügi promomisest.

Fitness klubid ja ilusalongid saavad juhtida konkreetse huviga kliendi broneeringut tegema.

Restoran või pitsamüüja võiks üles ehitada lojaalsusprogrammi, kus iga viies külastus annab näiteks tasuta tervitusjoogid või X% soodsama arve.

Kallimate teenuste või kaupade müüjad (kinnisvara, autod, keerulisemad seadmed jpm) võiks eelkõige keskenduda sellele, et Messengeri abil saada tõeliselt huvitatud klientide kontaktandmed oma müügitiimile tegutsemiseks.

Kuidas Messengeri listi ehitamine käib?

Messenger on chati platvorm ja ettevõte saab suhelda vaid nende inimestega, kes on ise suhtlust alustanud. Muuseas, Facebooki fännid ei ole Messengeri abonendid ehk “subscriberid “- tegemist on ikkagi ühe omaniku kahe eraldi platvormiga.

Listi kasvatamiseks tuleb teha aktiivset tööd, et inimesi Messengeri kanalisse kutsuda ja neile seal midagi väärtuslikku pakkuda. Sihitud turundustegevused tagavad hea kvaliteediga listi – reklaamikampaaniad lead magnetit kasutades või mingit tootepakkumist tutvustades. Samas suudavad tarbijamängud panna liikuma korraga rohkem inimesi.

Kui oled suure hulga inimesi oma listi toonud, siis saad väga lihtsalt järgmiste sõnumitega hakata välja sorteerima neid, kes on tõepoolest Sinu poolt pakutavast huvitatud ning jätta kõrvale kõik teised, et mitte osutuda tüütuks spämmijaks.

Veel võid listi kasvatada oma e-posti kontaktidest inimeste Messengeri kutsumisega ning kodulehele Messengeri vestluse “mulli” või teiste veebividinate paigaldamisega.

Ja sarnaselt e-postile saab neile edaspidi saata turundussõnumeid?

Jah, see ongi põhiline, millest enamus Eesti turundajaid veel kuigi palju ei tea. Sõnumeid saab saata kahel viisil:

  1. uudiskirja tüüpi sõnumid ehk korraga kõigile
  2. jätkusõnumitena, mis on ajatatud konkreetsete vahedega (nt kord päevas) neile klientidele, kes on astunud selleks konkreetse sammu (näidanud üles huvi).

Sõnumite saatmisel on kaks olulist põhimõtet. Esiteks ei ole see kanal hea lihtsalt müügipakkumiste saatmiseks, mida e-postiturunduses ja sotsiaalmeedias palju tehakse. Kliendid lahkuvad su listist kiiresti, kui saadad neile ettepanekuid stiilis  “anna oma raha siia”.

Väärtuspõhine turundus on selles kanalis ülioluline. 

Teiseks, lähtuvalt abonentide  (”subscriberid”) käitumisest erinevates vestlustes, saad neid üsna täpselt ka sildistada ning tänu sellele koostada väga isiklikud jätkusõnumid. See aga omakorda tõstab tõenäosust, et mingil hetkel nad teevad ka positiivse ostuotsuse.

Mis on suurimad vead Messengeriga alustades?

Eelkõige võiks välja tuua kaks.

Esimene on see, et Messengeri tuleb võtta sellena, nagu ta on – kanal kliendiga suhtlemiseks. Enamikul Eesti ettevõtetest on Messengeri vestluste eest vastutavad turundusspetsialistid, mitte klienditugi ega müügitiim.

Seega enne alustamist tuleks läbi mõelda, kes võtab vajadusel vestlused robotilt üle – neid juhuseid tuleb rohkem kui kunagi varem, sest selle nimel sa ju hakkadki pingutama.

Teine viga – puudub plaan. Ükski turunduskanal ei toimi maksimaalselt, kui ei ole korralikult läbi mõeldud, mida selle kanaliga soovitakse saavutada ja kuidas see sobitub teiste kanalitega koos tegutsema. Ükski kanal pole iseseisvalt kuigi tõhus – neid tuleb oskuslikult koos kasutada.

Näiteks võiks mõelda, et pakkumistega reklaame teeme eelkõige sotsiaalmeedias, uudiskirju saadame e-postiga (koos vähese müügisurvega); harivat ja abistavat infot klientide kaardistamiseks ning seejärel müügipakkumisteks saadame aga Messengeris ja closingu surve tuleb eelkõige müügitiimilt personaalselt. Selliselt on kampaaniad üle kõigi kanalite palju tõhusamad.

Tahad teada, kuidas Messengeri turundust äris kasutada?

Liitu kinnise case study grupiga (klõpsa siin) ja näed kardinate taha, kuidas Raul ja Eduliiga meeskond Boost Yourself’i Messengeri listi 7 päevaga +3 655 inimest tõi. Ilma ühegi tasulise reklaamita.

Kui tunned, et Messenger sobiks sinu turundusplaanidesse, siis ära jää ootama, kuni selle kõige magusam aeg mööda läheb – alati võidavad enim need, kes on uues kanalis esimesed!

Mine uudista loetule lisaks veel messengeriturundus.ee ja huvi korral lepi meiega kohtumine kokku.

Just for fun – tee seda näiteks Eduliiga Messengeris.