Elu teadliku turunduse meelevallas – võidab see, kes suudab tarbija ajus uusi seoseid luua

Kati Torim Nullist turunduskool

Tarbijana eksleme iga päev lõputus reklaamide, sõnumite ja lubaduste virvarris. Tooteid ja teenuseid on lugematul arvul, ometi eelistame suhteliselt sarnaseid asju. Me pole ju neid eelistusi omavahel kokku leppinud, ega? Siin on mängus midagi hoopis muud. Elame teadliku turunduse meelevallas. Ja teadliku turunduse rakendamisel ärides on ainult üks eesmärk – muuta tarbija tegelikkuse kogemust.

Teadlikku turundust kasutavad brändid ei räägi oma tootest või teenusest, nad loovad seoseid. 

Tarbijate peades toimub iga päev pidev mudeldamine ja seoste loomine – see on lakkamatu. Nii sünnivad ka meie tarbimiseelistused ja ostuotsused. On väga palju brände, kes meid kliendina juba paremini tunnevad kui me isegi. Meile pakutakse täiuslikuks saamist, maailma päästmist, õnnetunnet, jumala staatust ja miks mitte ka tiibu, päris iseenda omi.

Nii lubab BMW täiuslikkust, Apple staatust, Coca-Cola õnnetunnet, Nike ülivõimeid, Red Bull aga annab meile meie tiivad. Ja meie tarbime. Mis sest, et pimetestides on Coca-Cola alati maitse poolest kaotanud Pepsile. Mis siis, et mõni mahe-sildistatud toit on tegelikult keemiat täis – meie sööme naudime ja päästame sellega nii maailma, kui muudame ka oma tegelikkuse kogemust.

Ma ei ütle, et selles loetelus on minu enda lemmiktooted, aga turundajana annan neile absoluutselt au. Nad on õppinud oma impeeriumeid ehitades aru saama, et asi pole mitte kunagi hinnas, tootes või teenuses – asi on alati selles, kuidas suudame rääkida oma brändist nii, et see hakkaks looma tegelikkust muutvaid seoseid tarbija peas.

Ka väga heade ja vastutustundlike brändide edu kuldne võti peitub selles, kas suudame muuta tegelikkuse kogemust tarbija peas. Kas suudame nendeni päriselt jõuda. 

Coca-Cola ei räägi oma tootest. Mitte kunagi. Ta loob õnnetunnet – rõhub sotsiaalsusele, perekonnale, sõpradele, rahvuste ühendamisele ja ta on isegi jõulud endale saanud. Jõulud! Mina olen igal aastal esireas, kui Coca-Cola uus jõulureklaam ilmub. Mis sest, et toode ise peaks olema kindlasti turult maas ja kohe kindlasti ei tohiks ma seda tarbida. Aga isegi mina löön jõululauas, uue reklaami saatel, kõlisedes klaaspudelikesi kokku. Ja tunnen ühendust.

Vot nii suur ongi seoste loomise jõud turunduses.

See aeg on möödas, kus saime oma tootele panna peale sildikese „mahe“ ja see müüs end ise. Me ei saa rääkida enam sellest, et meie toode annab väärtust, on tervislik või hea maitsega. Oleme jõudnud turundusega ajastusse, kus bränd peab selgelt tarbija peas seoseid looma, peab looma püsivamaid uskumusi iseenda ja oma toodete kohta. Sest tarbija ei taha enam ammu toodet või teenust, vaid täiuslikkust, staatust, õnnetunnet ja tiibu.

Just selliste seoste loomisega me Nullist Turunduskooli „Praktiline turunduspsühholoogia” koolitusel tegelemegi.

Kati Torim

MEELDIS? JAGA EDASI